2022-11-02 – Klubaften – Stephen Galea
Vores formand slog op på Facebook, at der var foredrag med et af vores forholdsvis nye medlemmer pilot Stephen Galea, og at der var tilmelding til de 60 pladser. Allerede efter 12 timer var de 50 pladser besat, og efter et par dage var alle pladser besat. Da dagen oprandt mødtes vi i klubhuset kl 19, med forventning om et godt og spændende foredrag, og jeg kan allerede nu afsløre, at vores forventning til fulde blev indfriet. Titlen på foredraget var “Fra ambiøs drøm til virkelighed – En fortælling om mine eventyr, sejre og nederlag”. Stephen startede med at præsentere sig selv, og fortælle om noget af det vigtigste i militæret, men også i den civile flyveverden, nemlig ens navn. Man bruger ikke ens rigtige navn, men benytter en forkortelse af forbogstaverne. Stephens militære navn var GEA, og efter han for nyligt er skiftet til det civile, er det blevet GAS. Stephen er 43 år, og er opvokset på Malta. Han var til airshow som 4 årig, og da han så, og hørte, kampflyene flyve henover hovedet på ham, vidste han, at det var det, han skulle. Som 16 årig begyndte han at flyve med modelfly, og har derefter haft en kæmpe interesse for fly generelt. Denne interesse har blandt andet gjort, at han i 2018 var inviteret til Danish Airshow i Aalborg, hvor han var inde som ekpert i TV Nords udsendelse. Udsendelsen, der varer ca en time, kan findes her: https://www.tv2nord.dk/julekoncerter/danish-air-show-2018. I 1998 flyttede han til Danmark på grund af en dansk kæreste, og fra 2000 frem til 2004 fløj han svævefly i Frederikssund. Svæveflyvning er en super intro til flyvning, og er en forholdsvis billig måde at komme til at flyve på. I 2004 blev han dansk statsborger, og sendte en ansøgning til flyvevåbnet samme dag. Aldersgrænsen for at blive optaget i flyvevåbnet er 25 år, så hvis det skulle være, så var det ved at være tid. Flyvevåbnet modtager hvert år ca. 400 ansøgninger, og af dem består kun 10% optagelsesprøverne, og af dem er det kun 25%, der starter på uddannelsen. Af disse er det kun 30%, der består Flyveskolen (FLSK), og ud af disse, er det kun 30%, der bliver jagerpiloter. Men som GEA sagde: “GLEM statistikkerne – Nogen skal bestå, og det kan lige så godt være mig”. Det at flytte til et andet land, lære sproget og blive integreret, er en stor udfordring, så da han blev optaget i flyvevåbnet, var det en stor drøm, der gik i opfyldelse. Stephen startede sin militære karriere i flyvevåbnet som 25 årig. Først skulle han på sergentskole i 6 måneder, hvor han lærte soldaterfærdigheder, gruppearbejde, ledelse, samarbejde og psykologi. Derefter skulle han på Flyveskolen, som var 5 måneders intensiv læsning, med omkring 800 teoritimer og 30 flyvetimer. Man går på skole i 8 timer, og flyver måske en tur, og laver cockpit drills (øvelser) hver dag. Efter Flyveskolen startede han på Flyvevåbnets Officerskole, som varer 2 år. På officersskolen var der 22, der gik videre, og når man går videre skal man skrive en ønskesedel med hvilken type fly (kampfly, transport eller helikopter), man øsnker at flyve. 21 af de 22 skrev kampfly (F16) på ønskelisten. Der var kun 6 personer, der fik deres ønske opfyldt, og GEA var en af dem. De 6 personer, der skulle flyve F16, skulle til Canada for at blive uddannet. De startede med at flyve til Californien, hvor de købte forskellige fede biler, for derefter at tage et 10 dages roadtrip fra Californien op til Canada. Stephen købte en Ford Mustang GT V8 for 110.000 kr. Det skulle selvfølgelig være en V8, for han troede ikke, at han fik muligheden for at køre V8 igen. Dette skulle dog ikke vise sig at holde stik, da Stephen i dag i klubregi kører i en Chevrolet Corvette Stingray fra 1971 med en 5.7 liters V8 (350 cui). Herefter fulgte pilotuddannelsen i Canada, hvor han startede med at flyve en T6, som havde 1100 hk. I denne type fly kan man trække 7G, og det betød selvfølgelig også at man skulle træne i trykkammer og centrifuge, for at kroppen kan holde til de mange G-kræfter. Ved 6G vejer man 6 gange så meget, og blodet løber ned i benene og man mister gradvist synet og får tunnelsyn, hvilket føles som at kigge gennem et sugerør. Til sidst besvimer man. For at undgå dette, så spænder man musklerne i benene, og derved trykker man blodet tilbage til hovedet. Dette skal man huske at gøre samtidig med, at man flyver et fly ekstremt hurtigt, og skal udføre en mission. Man får dog lidt hjælp at nogle specielle bukser, som er koblet til flyet, og ved hjælp af trykluft hjælper med at presse blodet tilbage til hovedet. Det var også under denne uddannelse, at han fløj et britisk jet fly af typen Hawk, og det var en kæmpe oplevelse. I militæret får man ikke et flycertifikat, som tegn på bestået uddannelse. Man får i stedet et stofmærke med vinger på, og dette mærke er sat på ens dragt med velcro, for som GEA sagde med et glimt i øjet: “Så kan det hurtigt pilles af igen, hvis man laver noget, man ikke skulle have gjort”. Nu var han uddannet jagerpilot, men der var i mellemtiden blevet skåret i forsvarsbudgettet, så der ikke længere var brug for så mange jagerpiloter. Forsvaret kunne vælge at at fyre dem, eller finde noget andet arbejde til dem. GEA havde klaret sig godt, så han håbede næsten på at blive fyret, fordi han vidste, at han kunne få job som jagerpilot i Canada. Men han blev i stedet tilbudt at blive uddannet helikopterpilot. Denne uddannelse tog 1 år og foregik i Alabama i USA. Under uddannelsen fløj han blandt andet UH60 Black Hawk, som mange kender fra filmen “Black Hawk down”. Det var også i denne tid, at han mødte sin hustru Erin. På dette tidspunkt havde Stephen snakket i ca. 45 minutter, og alle have undervejs lyttet intenst til de mange spændende historier. Men Stephen mente, at det var tid til en pause, så folk kunne få en kop kaffe, et stykke kage, strække ben og tisse af, samt grine lidt at en Multipla. I pausen nød vi den dejlige kage, som Else havde bagt. Mange tak for kage. Efter pausen fortsatte Stephen med at fortælle. Efter 3 år (2 år i Canada og 1 år i Nordamerika) vendte han, sammen med hustruen Erin, tilbage til Danmark, for at blive instruktør ved Flyveskolen. Det var noget at et kulturshock, at komme tilbage. Han købte en Suzuki Alto, og gik dermed fra 8 cylindre til 3 cylindre. I denne periode var han også en del af “Baby Blue”, som er et opvisningshold i formationsflyvning til airshows. I 2013 kom han til Aalborg for at flyve Challenger 604, og fordi han skulle flyve en del på Grønland, så blev han sendt på arktisk overlevelsestræning på indlandsisen. Stephen bryder sig ikke om kulde, så det var noget af en udfordring. I foråret 2015 deltog han i en mission kaldet “Operation Ocean Shield”. Det var en 9 ugers mission, hvor de havde base på Seychellerne, og fløj langs kysten i Somalia, for at forhindre pirater i at kapre skibe. De lærte hurtigt kysten at kende, og kunne hurtigt se, om noget havde ændret sig fra dag til dag. Flyet havde en besætning på 5 personer, og de bar alle skudsikker vest, og havde pistol med. Fra Seychellerne er der 2 timers flyvning til Somalia, hvorefter der fulgte 6 timers flyvning langs kysten, hvorefter de atter kunne returnere til Seychellerne. I 2017 og 2018 deltog han i en operation kaldet “Frontex”. Missionen skulle forhindre migranter i at komme til Europa. De fandt dog ikke mange migranter, så derfor flyttede de position lidt længere nordpå, og fokus flyttede fra migranter til stofsmugling. Der blev fundet mange stoffer og stofsmuglere. Stephen har også deltaget i havmiljøovervågning. Denne opgave foretages ikke længere af forsvaret, da det er blevet overtaget af et civilt firma nu. Han har også fløjet en del VIP flyvninger, blandt andet med Hendes Majestæt Dronningen, samt med forskellige statsministre, herunder Helle Thorning Schmidt, Lars Løkke Rasmussen og Mette Frederiksen, samt for udenrigsministeriet og forsvarsministeriet. Det var GEA, der fløj Mette Frederiksen til Israel, da hun var nede og forhandle om Corona Vaccine. I starten af Corona har han også fløjet en mission kaldet “MEDEVAC”, som gik ud på at hente europærere ud af Wuhan i Kina. Han har også fløjet nogle SAR (Search And Rescue – Redningsoperationer), men det har mest været med henblik på “Search”, altså at lede, og ikke så meget “Rescue” altså at redde. Delen med at redde, var der nogle andre, der tog sig af, da de havde nogle flytyper, der bedre egnede sig til det. Den første December 2021 skiftede Stephen fra militæret til det Civile. Nu flyver han fragt hos Star Air/Maersk Air Cargo ud fra Køln i Tyskland i en Boeing 767. Arbejdet foregår fortrinsvis om natten, og han arbejder 7 dage ude, og er hjemme i 7 dage. Fritiden bliver, ud over at køre nogle ture med os, også brugt på fly, da han har en anpart i et lille fly, der står i Billund. Stephen prioriterede at flyet skulle være et 4 sæders, så han kunne have familien med, for som han sagde: “Jeg flyver jo meget med mig selv på arbejdet, så i fritiden vil jeg gerne have selskab af familien og venner”. Herefter var der tid til spørgsmål, og der var mange, der gerne ville vide mere, og Stephen svarede gerne på alt.
Mange tak til Stephen for et virkeligt godt og spændende foredrag.
Redaktøren.