2020-06-30 – Tur til Kalø Vig
Det var den første dag i sommerferien, og vi var friske og frejdige på vej til Hune By Night, hvor Mercedes 450 SL’eren skulle udstilles ved Kulturhuset/Skulpturparken sammen med en hel masse andre veteranbiler. Vi var lige kørt ind i rundkørslen i Hune, da Ole udbrød: “Hvad i alverden sker der nu? – der er ingen servostyring!”. Mødestedet var heldigvis parkeringspladsen ved Spar/Aldi lige ved siden af rundkørslen, så Ole fik bilen styret ind i en parkeringsbås, fløj nærmest ud af bilen og fik fronthjelmen op. Der var vand over alt på remme med videre, og det var vandet, der var skyld i den manglende servostyring. Vandpumpen var gået! Hvad gør man så? Heldigvis ved Ole lidt om biler, så han lindede lidt på kølerdækslet, så vi sammen med de andre biler kunne køre ned til Kulturhuset/Skulpturparken, og efter en rundtur i parken og dejlig gratis middag, så kunne vi også køre hjem til sommerhuset. Da vi kom hjem til sommerhuset, gik Ole straks i gang med at lede efter en ny vandpumpe på nettet, for vi havde en aftale med Mercedes Veteran Gruppen om en tur til Kalø Vig den følgende tirsdag, og så skulle bilen jo gerne være klar. Dagen efter blev der ringet efter SOS, så bilen kunne transporteres hjem til Støvring og værkstedet i garagen. Nu var bilen klar til reparation, men vandpumpen lod vente på sig, og så var gode råd dyre. Mon nu vi kunne få dispensation til at komme med på turen til Kalø Vig, selvom vi ikke kunne køre Mercedes, men måtte “nøjes” med den lille Mini Clubman 1275 GT? Jo, dispensationen kom i hus, hvis bare vi kendte vores plads – bagerst. Det var ok med os, men for at lave lidt sjov, kreerede vi et lille skilt til bagruden, hvor der stod “Mercedes Wannabe”. Det blev sat i tirsdag morgen, og så var vi klar til tur. Vi skulle mødes ved Vebbestrup Mejeri, for så var der mulighed for at starte med en stor is, hvis man havde lyst til det. Næste destination var Hvidsten Kro, hvor vi skulle spise frokost. Turen gik ad små veje, og forreste bil besluttede sig for et lille stop ved Kongvad Mølleå for at nyde udsigten. Det var rigtig fint, bortset fra at Clubman’en ikke ville starte, da vi skulle køre derfra. Batteriet var fladt! Nå, heldigvis er det flinke folk, vi kører sammen med, også selvom én af dem udbrød: “Sig mig engang Ole, har du overhovedet noget, der kan køre?” Vi fik et lille skub, og så var vi på farten igen. Det var faktisk først der, de andre så skiltet i bagruden, så det blev der grinet lidt af. På den videre tur, kom forreste bil i tanker om, at vi ville passere Nordisk Morris Minor Lager på vejen, så vi kunne da lige køre ind og høre, om vi kunne købe et nyt batteri. Det var ikke i varesortimentet, men så fik vi da set hans fine biler og masser af reservedele. Efter endnu et lille skub var vi igen på vej til Hvidsten Kro, hvor vi nød vores frokost. Under frokosten havde vi tjekket, at der var batterier på lager hos Jem & Fix i Randers, så efter endnu et lille skub gik turen mod Randers. Batteriet blev indkøbt og lynhurtigt skiftet på parkeringspladsen uden for, for når man kører Morris, har man altid værktøj med i bagagerummet, og så kunne turen fortsætte mod Kalø Vig. Vi havde aldrig været til veteranbiltræf ved Kalø Vig før, så det var en virkelig god oplevelse. Der var rigtig mange veteranbiler på pladsen, så der var masser at se på og snakke om, og mange at snakke med. Sjovt nok var der rigtig mange, der selv havde haft eller kendte nogen, der havde haft en Mini i deres unge dage. Vejret var dejligt, solen skinnede, og selvom der var blæsevejr den dag, så var der læ på pladsen, så vi kunne rigtig nyde den medbragte kaffe og kage. Volvo Klubben var afsted samme dag, så der var også andre klubmedlemmer på tur. Håber de havde lige så god en tur som os. Der blev også tid til en gåtur ud til ruinen, hvor fra der var en rigtig god udsigt ind over pladsen. Vi sluttede af med at spise vores aften madpakke, og selv på det tidspunkt, kom der fortsat biler ind på pladsen. Da turen gik hjemad igen i dejlig aftensol, blev vi enige om, at det havde været en rigtig dejlig dag, som vi sagtens kunne gøre om igen på et tidspunkt. Det var ikke den eneste tur den lille Mini Clubman 1275 GT kom på i sommeren 2020 på grund af problemer med Mercedesen, men det er en helt anden historie. Men i hvert fald har den fået kørt flere kilometer i 2020 end i hele Oles ejertid.
Ole og Ulla, Støvring