2024-11-13 – Generalforsamling
Årets generalforsamling blev afholdt onsdag den 13. November kl.19 i klubbens lokaler på Vandværksvej 4a i Aalestrup. Der var ikke rigtigt noget spændende på dagsordenen, men alligevel dukkede der 51 personer op. Der kom medlemmer så langt væk som fra Sæby og Fredricia. Flot!
Dagsorden:
- Valg af Dirigent:
Ove Haubro blev valgt. - Valg af stemmetællere:
Søren Sørensen og Søren Knudsen blev valgt. - Valg af referent:
Lene Møller Jacobsen blev valgt. - Godkendelse af dagsorden:
Dagsordenen blev godkendt. - Formandens beretning v/Henrik Bygholm:
Formanden gennemgik hans beretning og den findes herunder:
Flot fremmøde på 51 pesoner til generalforsamlingen. Det er 21. gang jeg står her, og skal aflægge formandsberetning, men det bliver aldrig rutine. Året, der er gået siden, jeg stod her sidst, har stået meget i digitaliseringens tegn. For et år siden bestemte generalforsamlingen med over 87% flertal, at vores klubblad skulle overgå til en digitaliseret udgave, så vi får klubbladet på EMail i stedet for i postkassen ude i skellet. Bestyrelsen gik straks i gang med opgaven, og der er lagt rigtig mange timer i arbejdet med at få både blad og medlemskartoteket klar. Det har været et kæmpe arbejde for især redaktør Kenneth Kristensen og kasserer Lene Møller Jacobsen, med at få det hele klar. Der er brugt mange timer bag skærmen hos dem begge. Kenneth med at opsætte det nye format, og sætte sig ind i de nye programmer, og Lene med at få styr på de mange EMailadresser. Det har givet mange telefonopkald, mails og SMSér, for at få det skib i havn. Lene har skrevet, og besvaret, over 1500 EMails og utallige SMSér og telefonopkald. Tak til Kenneth og Lene for det store arbejde. Første udgave af det digitaliserede klubblad, udkom mandag den 16. September i forbindelse med vores ”Release Party”. Der var 60 fremmødte, så der var stor interesse for det. Der sendte vi klubbladet ud ”Live” på storskærmen, og det tog under 3 minutter at få de ca. 450 klubblade ud til vores medlemmer. Det tog tidligere omkring en måned inden de sidste havde klubbladet + efterforsendelser. Jeg personligt, syntes vi har fået et meget bedre og større klubblad. Vi har i teorien ubegrænset sideantal, dog har størrelsen på filen en begrænsning i forhold til den kvalitet vi gerne vil sende ud i (Redaktøren: Vi har en begrænsning på ca. 65 sider per blad). Men mon ikke det kommer til at fungere. Vi har også i bestyrelsen bestemt, at når der kommer et nyt klubblad, så bliver det forrige klubblad lagt ud på hjemmesiden. Tidligere var det et år gammelt, inden det blev lagt ud på hjemmesiden. Der er blevet en rød tråd mellem klubblad, hjemmeside og Facebook. Når vi læser klubbladet på vores computer, tablet eller telefon, kan vi prøve at trykke på overskriften i den artikel vi læser. Hvis der så er flere billeder, eller et større referat på hjemmesiden, så åbner den automatisk for det på hjemmesiden. Det er ret smart syntes jeg. René Støvring har meldt sig til at synkronisere Facebook og kalenderen på hjemmesiden (Redaktøren: René og jeg har aftalt, at det primært er ham, der styrer kalenderen på hjemmesiden, for at aflaste mig i arbejdet med hjemmeside og klubblad). Det betyder at de to medier nu har de samme opslag om kommende arrangementer. Det fungerer rigtig fint. René har også lavet det sådan, at der kan komme billeder med i indbydelser i kalenderen på hjemmesiden. Og jeg skal ikke engang sende noget til René, han tager det selv fra Facebook – tak for det René.
Pulje til medlemspleje
Ud over vi har fået et bedre klubblad, og det er blevet nemmere, så har vi også fået en sidegevinst ud af det. Vi sparer naturligvis en masse penge på tryk af bladet og porto. Det gør, at vi i det regnskabsår vi nu går ind i, og fremadrettet, har hele 50.000,kr. til medlemspleje hvert år. Det kan vi lave rigtig meget medlemspleje for! Så vil den kvikke læser naturligvis tænke ”Hvad er medlemspleje”? Det korte svar på det er: ”Det ved vi faktisk ikke helt”. Vi har naturligvis nogle ideer, men det er også op til jer medlemmer at byde ind. Det er en pulje, som vi alle kan søge tilskud fra, til alverdens arrangementer. Laver man f.eks. en køretur, og der er entre til et sted, man gerne vil besøge, så kan klubben, helt eller delvist, give tilskud til det. Det kan også være et helt eller delvist tilskud til is, kage, mad med mere i forbindelse med et arrangement. Det kan være is og pandekager til en klubaften, eller måske en gang pølser. Det kan være betaling til et foredrag i klubben eller lignende. I år fik deltagerne på ”Vendsysselturen” f.eks 2.000,kr., som blev brugt til at betale entre til en cirkusforestilling.
Hvordan søger man?
Har I en ide til lidt forkælelse i forbindelse med en tur, så kontakter I bestyrelsen, og søger om et beløb. Det er ikke en 4 siders ansøgning, men blot et telefonopkald eller en mail. Der skal naturligvis være dokumentation på udgifterne i form af kvitteringer eller lignende. Vi skal naturligvis være påpasselig med dokumentationen på udgifterne, ellers kan der hurtig opstå alverdens rygter om misbrug med mere. Det gør der måske alligevel, men så længe vi har ryggen fri, er jeg ikke så bange for det.
Nyhedsbrev
Efter vi har fået styr på medlemmernes EMail, har vi indtil videre også sendt to nyhedsbreve ud på mail. Det sidste i mandags (12. November). Vi er nogle, der konstant har snuden i sporet på Facebook, men det er naturligvis ikke alle, der har den samme iver efter sidste nyt. Det forsøger vi at imødekomme ved at sende nyhedsbreve ud efter behov. Det vil sige at mange af de invitationer, der kommer på Facebook, også bliver sendt ud til jer via mail. Det tror jeg mange er, og bliver, glade for.
Første år med medlemsnedgang
Det kan jo ikke være godt det hele. For første gang i klubbens historie, har vi haft nedgang i medlemstallet. Vi har mistet 85 medlemmer i år. Der er ikke noget nyt i, at vi taber nogle medlemmer hvert år, men i år har vi tabt flere, end vi har fået af nye. Jeg tror at det skyldtes, at vi ikke har sendt rykkere ud til de medlemmer, der ikke har fået betalt kontingent. Det plejer vi at bruge en del kræfter på. Vi har haft meget andet arbejde, så vi har ikke rykket for manglende kontingent. Jeg tror mange af dem kommer tilbage, når de opdager at de ikke længere er medlem, og dermed ikke modtager vores klubblad. Til gengæld bliver det langt nemmere fremover at sende rykkere ud, nu vi har mailadresser på vores medlemmer.
Bilafdelingen
Bilafdelingen er desværre gået lidt i stå. Der kan godt være flere ture, og der mangler personer, der vil lave ture. Bilafdelingen er stadig vores største afdeling, men det ses ikke i form af aktiviteter. Det kan, og skal, gøres bedre! Vores medlemmer i bilerne, skal også føle, at der er masser af oplevelser fra øverste hylde til dem, men det kræver også, at de selv bidrager til det. Jeg vil til næste sæson have fuld opmærksomhed på bilarrangementerne. Der skal en saltvandsindsprøjtning til, og der skal være en tovholder, der får ansvaret for, at der bliver lavet arrangementer. Ikke at vedkommende selv nødvendigvis laver turene, men at han/hun skal finde nogle, der vil lave ture og vinterarrangementer, lige som det fungerer i motorcykelafdelingen. (Redaktøren: Der er efterfølgende nogle, der har meldt sig).
Motorcykelafdelingen
Motorcykelafdelingen har haft et fremragende år med mange og gode ture. Vi har været mange steder, og mange af dem har inkluderet spisning. Der er ikke noget om en god portion mad midt på en motorcykeltur en dejlig sommeraften. Vi har blandt andet spist på Als Odde, Attrup Havn, Trend Kro og Suldrup Kro, hvor vi fik de største Wienersnitzler, jeg kan mindes jeg nogensinde har fået. René Gert Olesen gør det eksemplarisk som tovholder for motorcykelafdelingen. René, eller Baloo, som han også kaldes, gør naturligvis ikke alt arbejdet selv. Han gør meget, men hans vigtigste opgave er faktisk at få andre til det. Det vil sige, at han skal prikke nogle på skulderen, og spørge, om de ikke vil lave en tur. Det er sådan en person vi mangler i de andre afdelinger. Tak til Baloo og alle I motorcyklister, der gladelig møder op, uanset vejret. Det er en fornøjelse at køre med jer.
Knallertafdelingen
Knallertafdelingen kører derudaf, som det plejer. Masser af planlagte ture, og mange, der laver spontane ture. Knallertafdelingen fylder dermed også meget på Facebook. Men det er jo helt naturligt, med så mange aktiviteter. Der har været masser af ture, og jeg skal ikke komme ind på dem alle, men kan nævne Trollhättan, Løvfaldstur, aftensture, hvor vi blandt andet besøgte et team, der kører traktortræk på meget højt plan, dagsture, også i voldsom regn, tur til Viborg på Himmerlandsstien, besøg fra Knallertklubben Topstykket i Skagen en hel weekend, Grundlovstur til Skive med mere. Til stumpemarked i Aars den 28. September, var vores tema 90ér knallerter, eller nærmere bestemt scootere. Vores 25 års regel gælder naturligvis også for scooterne, og dermed er de lige så velkommen som f. eks. Puch og Yamaha. Det betyder at scootere op til 1999 kan være med. Der er naturligvis nogle, der mener, at de ikke er rigtige knallerter, men vi skal alle have respekt for, at der er andre end os, og at vi har forskellige interesser inden for vores målgruppe. Desuden vil vi på sigt uddø, hvis vi ikke følger med, og lader andre end dem, vi selv kan lide, om at deltage. Alle klubber skriger på yngre medlemmer, så når de dukker op, skal vi da ikke skræmme dem væk på grund af deres køretøj. Ud over at det tit er yngre generationer, der kørere på scootere, så kan der også være andre grunde til at scooterne vinder frem i klubben. De gamle knallerter er blevet alt for dyre, og mange kan, eller vil, ikke bruge flere 10.000 kr. sedler på en gammel knallert. Men de vil måske gerne med i fællesskabet, og have de samme oplevelser. Køber man en 45knallert, der er 25 år gammel, så er de rigtig billige i forhold. Og så må man endda køre 45 km/t helt lovligt. En anden grund kan være alder og helbred. Hvis man har svært ved at komme op på en ældre knallert, og måske har svær ved at starte den på kickstarteren, så kan man stadig være med på scooteren med lav indstigning og elstart. Der er også den mulighed, at de simpelthen kører bedre, end de gamle knallerter. Uanset hvilken grund, der er for den enkelte, så skal vi alle have respekt for andre, og deres valg af køretøjer. Det er nødvendigt. Heldigvis er det ikke et problem i klubben, og man har naturligvis ret til at mene, hvad man vil, bare man respekterer andres valg. Vi har dog stadig et hængeparti i knallertafdelingen. Der mangler vi også en Tovholder, lige som i motorcykelafdelingen. En der skal sørge for at der bliver lavet ture og arrangementer. (Redaktøren: Der er efterfølgende nogle, der har meldt sig).
Veloafdelingen
Veloafdelingen er en gruppe, der er noget anderledes fra de andre. Det er de mindste og svageste maskiner. Nogle griner lidt af Veloerne, men jeg skal hilse og sige, at vi både har det godt og sjovt sammen. Hastigheden er fuldstændig lige meget, når alle kører i samme tempo. Fartblindhed gælder også ned ad. Veloafdelingen har køreture vidt omkring. Den 8. september var vi 8, der tog ned til Peter Gejl i Fredericia. Det var en helt fantastisk dag med høj sol og fantastisk natur i Fredericia, Middelfart og Strib området. Vi har også været på en tur fra Aars til Nibe, også en fantastisk dag med de glade Velogutter, og på Sct. Hans turen i Hvalpsund var Veloerne naturligvis også repræsenteret. Der har også været en værkstedsdag, hvor der bliver repareret Veloer og hygget omkring god mad. Vi hjælper hinanden på bedste vis, og især Hans Helms Larsen fra Hadsten, og Peter Gejl fra Fredericia, kan vi takke for, at mange Veloer er kommet ud og køre igen. Uden deres viden og hjælpsomhed, var vi andre dødelige godt nok på røven. Alt i alt, så er Veloafdelingen et rigtig dejligt sted at komme.
Scooterafdelingen
Scooterafdelingen er vores nyeste afdeling. Det er for de gamle MC scootere som Vespa, Lambretta, Heinkel med mere. Her gælder 25 års reglen naturligvis også, så de ”nyere” MC scootere kan også være med. Det er vores første sæson, og vi er kommet godt i gang. Vi må forvente, at det tager et par år inden vi rigtig er oppe i omdrejninger, men det skal nok komme. Vi har haft nogle gode ture, og jeg forventer mig meget af scooterafdelingen på sigt. I år deler scooterne vinterklubaftner med motorcyklerne, men fra næste vinter, får scooterne deres egen klubaften den 3. onsdag i hver måned. Det betyder at Himmerlands Nimbus Klub, skal finde en anden ugedag til deres klubaftener i vinterhalvåret. Det er de naturligvis varslet om.
Mangler hjælp til klubarbejdet
Det har også været et år, hvor jeg har eftersøgt nogle, der vil tage over på nogle af de opgaver, jeg laver. Jeg håber fortsat, at nogle vil kontakte mig, og høre om de kan hjælpe med noget, og gerne tage ansvar for en aktivitet eller et arrangement.
Arne Bach Pedersen, Gedsted
Vi mistede desværre også en af klubbens grundlæggere: Arne Bach Pedersen. Arne gik bort den 22. september. Arne var en af de personer, der har været med til at forme klubben til det den er i dag. Arne var altid hjælpsom, og delte gerne ud af historier og godt humør. Hvis I kigger på væggene her i klubhuset, så vil I finde mange artikler, hvor Arne er med. Det er også Arne vi kan takke for, at vi ikke sidder og fryser her i aften. Det var ham og et hold hjælpere, der satte radiatorer og oliefyr op. Lad os mindes Arne et øjeblik. Ære være Arnes minde. Tak
Tak til mine bestyrelsesmedlemmer og nøglepersoner.
Tak for et godt samarbejde i bestyrelsen, og en dejlig fri og uformel stemning til møderne. Tak til alle jer, der trofast møder op både sommer og vinter. Vi i bestyrelsen kan lave rammerne for alle mulige arrangementer, men hvis I ikke mødte op, var der jo ingen klub – så et stort tak til jer alle.
- Fremlæggelse af det reviderede regnskab og det kommende års kontingent v/Lene Møller Jacobsen:
Se regnskabet herunder.
Regnskabet viser et underskud på 42.538,48 kr.
Dette skyldes blandt andet at vi er 85 færre medlemmer, samt at der har været et stort indkøb af veste og diverse merchandise. Regnskabet blev godkendt. - Behandling af indkommende forslag:
Der var ingen indkomne forslag. - Bestyrelsesvalg ifølge vedtægterne:
Følgende var på valg: Jørgen Sørensen og Henrik Bygholm. Begge modtog genvalg, og begge blev valgt. - Valg af suppleant:
Følgende var på valg: Pia Lindhard Larsen. Pia modtog ikke genvalg. René Gert Olsen (Baloo) blev forslået, og valgt. - Valg af revisor:
Følgende var på valg: Lars Holm Jensen. Lars modtog genvalg, og blev genvalgt. - Kåring af årets Classicer:
Formanden startede ud med at sige et par ord om årets Classicer: “Årets Classicer, er en, eller et par, der har gjort et godt arbejde for klubbens medlemmer. Det er naturligvis altid et svært valg, da der altid er flere bud, men det er dog et positivt problem. De har været med i klubben i mange år. De er meget vellidt i klubben og deltager i de fleste bilture. De har også lavet flere ture til os andre, og deltager aktivt i f.eks. Vendsysselturen, hvor de arrangerer og lægger sommerhus og have til Krolfturneringen. Vi vil gerne sige jer tak for jeres indsats i klubben, og håber at I fortsætter den positive indsats fremover. Tillykke med titlen som årets classicér 2024”. Ulla Larsen og Ole Rask Nielsen fra Støvring blev valgt. Ole blev 70 år denne dag, og derfor var de ikke til stede.
Præmien blev udleveret et par dage senere. Se forsiden af December 2024 bladet. - Eventuelt:
Der var ingen emner under eventuelt.
Efter generalforsamlingen blev der serveret pålægskagemand fra Klemmen i Aars og en tilhørende en øl eller vand. Vi plejer at servere oste- og rullepølsemadder, men i år ville vi prøve noget nyt. Tak for god ro og orden og en vellykket generalforsamling.
Bestyrelsen