2018-04-11 – Klubaften – Film om Logicar
Aftenens program: “Vi ser film om Folkevognen/Logicar fra Viborg”. Henrik/formanden bød velkommen, og kom med nogle praktiske bemærkninger, blandt andet om kommende arrangementer (referenten var ikke valgt på dette tidspunkt, og jeg kan ikke huske mere). Vi fik så 10 minutters pause, inden Kenneth skulle fortælle om filmen. Da Kenneth begyndte at fortælle om filmen, blev han eller Henrik opmærksom på, at der skulle vælges en referent blandt de fremmødte medlemmer. Hvem vil være referent? – Ingen meldte sig. Selv om Henrik kraftigt opfordrede forsamlingen, var der stadig ingen der meldte sig. Så meddelte Henrik, at filmen ikke ville blive startet, før en referent var fundet. Snakken gik nu lystigt om alt muligt andet i 5 – 10 minutter, og så var Henrik blevet i ret dårligt humør, men jeg kan ikke huske hvilke trusler han velsignede os med, udover at aflyse aftenens møde, så jeg turde ikke andet end at melde mig som referent. Denne første halve time af aftenen var ret underholdende, men naturligvis skal vi ikke opføre os sådan en anden gang. Til sagen: Kenneth fortalte lidt om filmen, 2 x 30 minutter, med pause imellem. Filmen handlede om et af de forsøg, der var i 1980´erne, med at lave biler i Danmark – LOGICAR. Johannes Pedersen i Viborg (J.P. Group) var foregangsmanden til at lave denne bil, og hans tanke var, at den skulle samles af dele fra en ganske almindelig VW “bobbelmodel”, undtaget karossen, som skulle være meget anderledes, end hvad man ellers har set, og han havde allieret sig med designeren Jacob Jensen, som skulle tegne bilen. Første del af filmen var meget interessant, hvor vi fulgte den indledende proces, med at få et sådant projekt skudt i gang, og komme med på den store bilmesse i Frankfurt, hvor vidunderet skulle vises frem. Teknikken var selvsagt meget gammel, men designet var til gengæld noget helt nyt. Herefter var der pause (Henrik var ikke sur længere). Anden del af filmen handlede om det videre forløb, og nu blev der ændret på konceptet, idet der blev lavet en aftale med Ford, om at levere delene til den nye bil (teknikken skulle være mere moderne, end noget der blev lavet i 1930erne). Der blev satset på 3000 biler om året. Designet blev også moderniseret. Der blev arbejdet på at lave en samlefabrik i Viborg, men det lykkes aldrig at skaffe den nødvendig kapital, så projektet blev stoppet, inden Johannes Pedersens virksomhed kunne komme økonomisk i klemme. I dag bygges der forskellige små elbiler (blandt andet golfbiler) hos J.P. Group i Viborg, og virksomheden lider ingen nød, efter eventyret med Logicar. Som afslutning på aftenen, viste Henrik en kort film, om hvordan hans nye knallert, en Crescent 2000 fra 1958, er blevet malet som “Rust Projekt 2018”. Vi så, hvordan han har lavet den rustne overflade, som afsluttes med klar lak. De medlemmer, der ikke mødte op, gik glip af en meget spændende aften.
Bendt Thorup