2017-08-24 – 50cc Tur til Trollhättan i Sverige
Torsdag:
Klokken var 04:30 torsdag den 24/8 2017. Vi var 43 knallerrister som skulle på tur til Trolhättan i Sverige. Jeg kiggede ud af vinduet for at se, om der var lys ovre hos genboen (Birger), det var der. Lidt efter kom Egon, og vi gennemgik lige om vi havde gyldigt billedlegitimation, penge, billetter. m.m. Da blev Egon lidt stille og udbrød: ”Jeg har ingen billet med”. Det viste sig, at han havde bookingnummeret på telefonen, men for en sikkerheds skyld printede vi en kopi ud. Vi fik den sidste bagage læsset i bilen. Knallerterne, 3 stk., havde vi læsset aftenen før. Kl. 05:15 kørte vi mod Frederikshavn, og var fremme kl. 06:45, hvor vi parkerede ved Krudttårnet. Nogle havde varevogn til at have knallerten i, andre havde en trailer. En del kørte sammen, så nogle havde 3-4 knallerter på traileren. Egon og jeg kørte sammen med Birger. Han har en stor lukket trailer. Der var allerede kommet en del. Vi fik hilst på og læsset bagage over i Michaels varevogn, da vi ikke kunne have ret meget bagage med på knallerterne. Bare en taske med regntøj og lidt reservedele m.m. Kl. 7:30 kørte vi til færgen, ingen problemer med gyldig billedlegitimation og billetter. Kort efter begyndte vi at køre ombord på færgen. Vi kørte ind på nederste bildæk. Henrik og Co. må have været rigtig tidligt oppe. De havde kaffe, rundstykker, juice, pålæg, ost m.m. Og pigerne havde bagt et væld af kager, roulader osv. (Tak for det!). Der var et langt bord, hvor vi bare kunne forsyne os. Det var rigtigt godt med noget morgenmad. Efter en rolig sejlads stævnede vi ind gennem den svenske skærgård, hvor sejlruten snor sig en del. Jeg har selv sejlet i sejlbåd der, og ved at der er en masse skær både over og under vandet, så der skal navigeres rigtigt. Men det var rigtigt skønt, især på en dejlig solskinsdag. Vi havde dog lidt gråvejr. Vi kørte som de første fra borde og samledes lidt fra færgen. Her blev vi inddelt i tre hold med en ”førerhund” og en til bagtroppen i hver gruppe. Planen var at vi skulle følges ad alle tre grupper. Det gik nogenlunde. Vi manglede dog på et tidspunkt gruppe to. Kun Egon var at se. Han kunne ikke finde sin gruppe, så han slog følge med gruppe tre. Først noget senere blev vi forenet med gruppe to. Da vi alle var samlet gik det mod Kungälv uden de store problemer. Her holdt vi en pause og fik lidt til ganen. Vi kørte videre til Lilla Edet, hvor vi holdt en lille pause ved slusen. Resten af turen til Stenrösets campingplads gik fint. Vi var der sidst på eftermiddagen. I år havde vi ikke de store tekniske problemer, modsat sidste år, hvor nogen først ankom kl. 21:00. Vi fik tjekket ind i hytterne og bestilt spisebilletter. Nogle skulle leje sengelinned. Nu var det tid til ”en molebajer”. Efter at have fået noget aftensmad gik vi tidligt i seng. Det havde jo været en
lang dag.
Fredag:
Vi kunne sove lidt længere, da vi først skulle køre kl. 10.00. Jørgen, som er en rigtig morgenmand, lavede kaffe til os i hytten og serverede en kop kaffe på sengen. Se det var service (Tak Jørgen). Efter morgenmad var der tid til lidt knallertreparationer. Egon havde mistet koblingen på Puchen, og skulle bruge et udrykkerleje, som de ved Henriks hjælp lykkedes at få fat i. Da tiden var inde kørte vi ad små veje mod Trollhättan og Saabmuseet. Nogle havde besøgt det sidste år, men der var en del, der var inde for at se bilerne. Det er faktisk meget imponerende, hvad Saab formåede, både i biler og motorer. Men meget af det kom jo ikke i produktion, da det kræver enorme summer, at få sådan noget sat i værk og Saab var jo en ”lille” bilfabrik. Henrik havde arrangeret et besøg på et værksted for 50èr amerikanerbiler. Det var imponerende, hvad de havde på lager til disse biler fra 50érne. De havde ophugget mange biler og gemt delene. Nu begynder amerikanerne at købe delene tilbage. I USA har man vel smidt det meste væk. Der var også et par virkelig flot restaurerede biler. Ud over biler var der også 3 speedbåde fra 50érne, som var støbt i glasfiber, men som på mange måder var lavet som en bil fra 50érne – rigtig flotte. Henrik forelskede sig i en sådan båd og kørte ugen efter op, for at hente den røde. Klokken 15:00 åbnede sluserne, og i år stod vi under broen og kunne rigtig fornemme, hvilke mængder af vand, der fossede forbi. Derefter var vi ved en udkigsplads med en fantastisk udsigt over byen. Herefter var der frit slag. Nogle kørte til de nedre sluser. Birger og jeg blev væk fra de andre, men så kørte vi hjem til campingpladsen gennem hullet i hegnet. Jeg ville lige tjekke Birgers reaktionsevne, så jeg drejede lidt skarpt ind foran ham, men reaktionen var god nok. Han lavede en meget flot piruet og fortsatte. Ved vores hytte måtte han dog bide i det våde græs, da han overbremsede, men hverken mand eller knallert led overlast. Jeg ved ikke helt, om det er fordi Puchen er for ”vild”. Aftensmaden bestod af burgere, og der var rigeligt. Derefter social samvær.
Lørdag:
Efter morgenmaden var vi klar til at køre de 15 km til Väne Åsaka, for at køre løb sammen med vore svenske knallertvenner. Vi blev meldt til, og fik en bolle og en kop kaffe. Kl 10:00 startede vi 203 knallerter på en 55 km lang tur. Turen gik ad grusveje, skovveje og små skovstier – en rigtig flot tur. Vi holdt pause 3 steder, hvor der var skilte med spørgsmål, som vi besvarede efter bedste evne – 12 spørgsmål ialt. Svenskerne har mange forskellige knallerter, og nogle af dem går rigtigt godt, især var der nogle rigtige flotte Zündapper, som der virkelig var ”musik” i. Bare spørg Kim. Desværre holdt Egons kobling ikke, så han kom ikke til start, og en Puch Maxi måtte med traileren. Vi var tilbage igen ved 15 tiden, og der var pølser og en vand til alle. Efter optælling af svarene, var der uddeling af præmier. Henning løb med vandrepokalen og Birger løb med 3. pladsen, så vi var godt repræsenteret. Efter endt uddeling af præmier, var der tid til hjemtur. Om aftenen var der grilstegt spyd m.m. Rigtig godt. Efter endt spisning, var der underholdning og socialt samvær. Der var blandt andet en konkurrence om, hvem der var mest mand, og kunne spise surströmming. Søren var modig, og smagte på sagerne. Om det var med velbehag, skal være usagt. Kjeld fra Ulbjerg havde fået lidt problemer med Puch Maxien, efter turen om lørdagen Men Kjeld og Birger havde jo haft forhandlinger i gang i nogen tid, om køb af Birgers Puch Flagskib (Han har 2 stk), men selv mange og lange diskussioner kunne ikke rigtig få handlen i hus. Først ca. 14 dage efter at vi var kommet hjem lykkedes det. Kjeld har nu fået en rigtig fin Puch Flagskib.
Søndag:
Jørgen var igen stået rigtig tidlig op. Han lavede kaffe og fyldte de store termokander op, så der var kaffe på turen til Göteborg. Dejlig med en rigtig morgenmand! Efter morgenmaden skulle vi pakke vores ting sammen og aflevere tasker m.m. ved Michaels varevogn. Hytten skulle også gøres rent og nøglen skulle afleveres. Kl 08:45 var vi klar til turen mod Göteborg.
Det småregnede lidt, så vi var trukket i regntøjet. Alt gik planmæssigt og med et par pauser indlagt. Ved Kungälv holdt vi en længere frokostpause, og der var lige en knallert, der skulle ses på. Kuglerne fra baghjulslejerne var på vej ud, så den måtte sendes med Michaels varevogn. Om det er kuglerne, der er for ringe, eller det skyldes noget andet, skal være usagt. Men jeg ved at, bagnavet er lavet igen, og på en meget bedre måde. Det er ændret fra løse kugler i kuglebaner til rigtige kuglelejer. Godt vi har mange gode specialister i klubben. Lidt før vi var ved færgen, var Else så uheldig at ramme en kantsten, hvorved hun væltede. Else pådrog sig et brækket kraveben og et brækket ben. På trods af smerterne fik vi Else med til Danmark. I Frederikshavn ventede en ambulance, som kørte hende på sygehuset. Ærgeligt at det skulle ske, men Else tog det med maner. ”God bedring Else og på snarlig gensyn”. Turen med færgen gik fint. De fleste fik sig noget at spise. Der var en rigtig god buffet til rimelig pris. I Frederikshavn fik vi læsset, og sagt farvel og tak for nogle fantastiske hyggelige dage, med en kanon klubånd.
Hans Ole Aarup